Bestaan is een feit, leven is een kunst..! - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Rianna Hijlkema - WaarBenJij.nu Bestaan is een feit, leven is een kunst..! - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Rianna Hijlkema - WaarBenJij.nu

Bestaan is een feit, leven is een kunst..!

Door: riannahijlkema

Blijf op de hoogte en volg Rianna

21 September 2011 | Frankrijk, Parijs

En daar stond ik dan vanmiddag, in mijn bikini buiten! Gelukkig is het hier in Frankrijk nog prima vertoeven, maar het was toch wel even schrikken geblazen. Na nog maar 10 baantjes gezwommen te hebben ging er een alarm af en de leiding van het zwembad brabbelt wat in het Frans (beetje paniekerig) over dat we allemaal het zwembad uit moeten. Maar mijn spullen lagen allemaal in het kluisje!!

Gelukkig was het na 15 minuten (!) weer opgelost en mochten we het zwembad weer in. Het woord fumée kwam voorbij (= rook, gas, damp of iets dergelijks). Maar de rest van de baantjes zonder problemen af kunnen maken. Pffieuwww..

Vandaag weer een dagje les gegeven op de Nederlandse school. Kinderen worden steeds enthousiaster (ondanks de hoeveelheid huiswerk die ze elke keer weer van mij mee krijgen) dus dat is een goed teken. In zo'n klein klasje verwacht je niet zoveel orde problemen, maar ze werken soms zo stil en rustig, dat juf even wat geks moet doen, om te kijken of ze nog wel 'leven'.
Dit is wel even wat anders dan dat ik het afgelopen jaar gewend was!
Maar hoe mooi het ook lijkt zo'n klein groepje van 8 kinderen. Het zijn wel 8 niveaus, die in een paar uur allemaal hun aandacht moeten krijgen. Maar samen staan we sterk en de collega's onderling helpen elkaar daar waar het mogelijk is. Erg fijn!

Het is leuk om elke keer weer die uitdaging van de taal aan te gaan.
Zo zei ik afgelopen week tegen de groep: 'je weet wel de 'v' van vis'. Schrijven ze dood leuk de 'f' op. 'Maar juf, fish schrijf je echt met een f hoor!'
Heerlijk, ik ben hier helemaal op mijn plek.

Gisteravond was het weer dinsdag, dus tijd voor 'La Plage'. Een cafe in Parijs, waar een heleboel internationale mensen samen komen. Erg gezellig en doordat ik er elke week kom, leer je mensen steeds beter kennen en heb ik al enigszins wat gesprekjes in het Frans. Let wel 'enigszins' want het is veel handen en voeten werk, maar dat maakt het ook wel weer erg leuk en spontaan.

Zondag zou ik met Tim naar de Rentrée van de Nederlandse kerk in Parijs gaan. Er was een eerste bijeenkomst en lunch, zodat iedereen elkaar een beetje kon leren kennen. Voor de Nederlandse kerk ga ik 1 keer per 5/6 weken de kindernevendienst draaien.
Wij om kwart voor 10 dapper in de auto, het zou om 11 uur beginnen en was ongeveer een uur rijden (40 km).
Tim dacht nadat we de straat uit waren dat hij de punt van de kerk al had gezien.. oef, dat wordt nog even een ritje dacht ik al.

Na nog maar 25 km. te hoeven ineens een wegafzetting, en na de omleiding geeft de tomtom ineens aan dat het nog máááár 35 km. is. Ehm.. hè?? Ineens nog verder afgedwaald? Na nog een half uurtje rond te rijden de moed opgegeven.
'Tim, zullen we maar ergens anders een plekje zoeken om te lunchen?' Vervolgens hoor ik vanaf mijn achterbank een hele diepe zucht en: 'Ja, want dit is niet zo leuk meer'.
Samen hebben we een prachtig plekje in Versaille uitgekozen en heerlijk genoten van onze boterham met chocoladepasta! Wat een leven..!

Oh, en omdat ik het momenteel wel érg zwaar heb natuurlijk, maar besloten om midden oktober een paar dagen naar Barcelona te gaan. Even er tussen uit, die drukte ook hier! Haha.. nee hoor, geen medelijden! Ik pak gewoon een mooie/goedkope kans om wat meer van Europa te zien en daar kijk ik nu al naar uit!

Ik mag trouwens voordat ik vertrek mijn tas wel eens over de kop gooien, want die begint al aardig op een 'mama-tas' te lijken. Met zakdoekjes, pamper, huishoudportemonnee, medicijnen en een noodvoorraad aan koekjes ben ik inmiddels al bijna op alles voorbereid.
En laat ik dat nou eens helemaal niet erg vinden!
Want wat heb ik een 'geniet-momentjes' met de kinderen. Van pannekoeken bakken, fietsen, speeltuin, judo-les, treinritjes tot en met koekjes bakken, het is zo ontzettend gezellig en waardevol!

Dat pannekoeken bakken word ik trouwens ook steeds gedrevener in. Er gaat al van alles door het beslag om het maar zo leuk en lekker mogelijk te maken. Maar wat wil je ook, ik heb een erg kritische jury! En wat niet door het oordeel komt, gaat niet in de maag en dat moeten we natuurlijk niet hebben. Gelukkig heb ik Stijn, die is mijn chefkok, die graag even bij springt indien nodig, zie foto!

Afgelopen vrijdag hebben we met een ploegje buiten gezeten bij de Notre Dame. Vooraf was er een straat feest en daarna nog even na zitten. De een neemt een vriend/vriendin mee en een ander neemt ook een vriend/vriendin mee en zo zit je daar dan met een ploeg en vliegt de avond weer om.

Morgen gaan Stijn en ik weer aan de slag met de Nederlandse les en in het weekend ga ik (weer) bij een gezin langs om privé-les Nederlands te geven. Deze bijverdiensten kan ik mooi gebruiken om mijn Franse les mee te vergoeden, want die heb ik zeker nog wel even nodig!

Weer een lang (vrij) weekend voor de boeg met leuke uitjes dus zoals jullie lezen, ik vermaak me hier nog prima.

Tot de volgende blog! :)
Liefs vanuit een prachtig Parijs..
Rianna





  • 21 September 2011 - 19:05

    Nienke Reijenga:

    Stiekem zit ik al je reisverslagen te lezen en ben dan toch wel een beetje jaloers dat jij lekker druk bent in Parijs! Geniet er maar lekker van want hier is het weer echt hollands...
    liefs Nienke

  • 21 September 2011 - 19:39

    Gerbrig:

    Fijn te lezen dat je je zo goed vermaakt, meis! Lekker vrij zijn en doen wat je leuk vind, helemaal goed! Geniet ervan, maar ik weet dat je dat met volle teugen doet:-).
    Liefs

  • 21 September 2011 - 20:15

    Mirjam:

    Je verhalen worden steeds enthousiaster! Je hebt echt een juiste keuze gemaakt volgens mij. Als je maar wel weer terug komt :) maar eerst kom ik naar jou! Krijg er steeds meer zin in door die verhalen! X

  • 21 September 2011 - 20:42

    Peter:

    Leuk, leuk :) veel afwisseling ook zo te lezen en idd wat een enthousiasme! Mooi hoor, geniet er van!

  • 22 September 2011 - 10:36

    Ellen:

    Leuk hoor! Echte lieve oppaskinderen heb je zeg!! x

  • 22 September 2011 - 12:18

    Michelle:

    Wauw meid, wat weer een superverhaal!!! Hebben ze niet ergens in de buurt nog iemand nodig? ;-) Ik heb je wel gemist hoor, met de feestweek! Heb nu samen met Ilona het dak geprobeerd eraf te dansen! Redelijk gelukt! :-D Ik geloof alleen niet dat jij onze feestweek ook hebt gemist... Ons feest mag nog niet in de schaduw staan van al het moois dat jij daar beleeft! Genietse!

    Dikke tût Michelle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianna

Bitten by the Travel Bug!!

Actief sinds 04 Aug. 2011
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 33970

Voorgaande reizen:

07 Januari 2016 - 20 Juli 2016

Pura Vida!

14 Augustus 2012 - 25 December 2015

Ik neem Spanje als besluit..

17 April 2014 - 15 Mei 2014

Like a Local in Nepal

01 Juli 2013 - 15 Augustus 2013

AZIE - zomer 2013

19 Februari 2012 - 24 Juli 2012

Juf in Shanghai

23 Augustus 2011 - 10 Februari 2012

Mijn reis naar Parijs

Landen bezocht: