'There is no always... there is only now..!' - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Rianna Hijlkema - WaarBenJij.nu 'There is no always... there is only now..!' - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Rianna Hijlkema - WaarBenJij.nu

'There is no always... there is only now..!'

Door: riannahijlkema

Blijf op de hoogte en volg Rianna

13 December 2011 | Frankrijk, Parijs

Dinsdag 13 december 16.05
Met de 3 (au-pair)kids in de auto van (internationale)school naar huis.

Aangezien ik altijd de radio of een cd aan heb in de auto en de kinderen Engels spreken, vraagt Stijn regelmatig naar de betekenis van de lied teksten:

Stijn: 'Rianna, wat zingt die mevrouw?'
Ik: ‘Ze zingt dat als ze een ster ziet, ze dan aan haar vriendje moet denken’
Stijn: ‘Is haar vriendje dood dan?’
Ik: ‘Waarom denk je dat?’
Stijn: ‘Nou, omdat als je dood gaat, je dan een ster wordt.’
Ik: ‘Maar je kan ook een afspraakje maken dat je tegelijk naar een ster kijkt en dan aan elkaar denkt, dan maakt het niet uit hoe ver je bij elkaar vandaan bent.’
Stijn: ‘Zullen wij ook zo’n afspraakje maken, dan moet jij vanavond aan mij denken.’
Ik: ‘Dat is goed, denk jij dan vanavond ook aan mij als je naar de sterren kijkt?’
Tim: ‘Papa en Mama en jij gaan als eerste dood.’
Ik: ‘Waarom denk je dat Tim?’
Tim: ‘Omdat jullie het oudste zijn.’
Ik: ‘Dat klopt, maar wij gaan nu nog lang niet dood, want papa en mama willen graag zien hoe groot en sterk jullie worden. En ze willen graag jullie vriendinnetjes zien en misschien wel jullie kindjes.
Stijn: ‘Ja, want Isa (vriendinnetje van Stijn in Londen, vorige woonadres) is mijn vriendinnetje.
Ik: ‘Stijn, zou je ook een kindje willen?’
Stijn: ‘Ja, 2 kindjes, een jongetje en een meisje.’
Ik: ‘Heb je ook al een naam voor de kindjes bedacht?’
Stijn: ‘Nee, dat moet je samen doen, de mama en de papa’.
Ik: ‘Tim, heb jij ook al een vriendinnetje?’
Tim: (wordt druk nagedacht in dat kleine koppie) ‘Nee, maar dat wil ik ook niet. Maar ik wil wel 5 baby’s’.
Stijn: ‘Dat kan niet, je hebt dan ook een mama nodig.’
Tim: ‘Ik wil 5 baby jongetjes, ik hoef geen meisjes.’ (conclusie: Tim is bang dat als hij een vriendinnetje krijgt er een meisje wordt geboren).
Stijn: ‘Nou, maar je hebt wel een mama nodig, dan moet je een mama zoeken en dan even over haar buik wrijven (prachtig!) en misschien wil ze dan wel haar kindjes bij jou laten.’
Tim: ‘Maar ik wil alleen mijn mama.’
Ik: ‘Stijn, wat wil je later worden?’
Stijn: ‘Een Bob de Bouwer, en dan ga ik een flat bouwen en dan moeten alle mensen die er in willen wonen geld betalen. Dan wordt ik heel rijk! Dan hoeft Isa nooit te werken en dan hoef ik ook niet zo lang te werken.
Ik: ‘Dat is een goed plan zeg! Ik denk dat ik ook maar een rijk vriendje moet zoeken, dan hoef ik ook nooit meer te werken!’
Stijn: (is even stil achterin) Maar als dat niet lukt, mag je wel wat geld van mij lenen, want ik ben dan toch wel heel rijk.

En toen waren we alweer thuis. Op zulke momenten is het ritje van school naar huis, veel te kort. Wat begon met een liedje, eindigde met een rijke (!) toekomst voor mij! :) (mijn back-up plan)
Wat is het leven in een kinderkoppie toch eenvoudig en mooi!

We hebben ook wel eens een ander gesprek gehad in de auto, naar aanleiding van het liedje van Rihanna. “S&M, i like it…” Maar voordat ik een creatieve oplossing had bedacht wist Stijn ineens alweer waar het over ging. “Het gaat over een snoepje hè Rianna, want ze zingt ‘I like it’.
Heerlijke geniet momentjes!

Maar.. excuus! Er heeft even wat tijd tussen gezeten, sinds mijn laatste blog. Verschillende keren de website voor mijn neus gehad, maar eenvoudig weg geen idee waar te beginnen. En hoe langer ik wacht, hoe meer nieuwe dingen er weer gebeuren, dus dan wordt het alsmaar moeilijker.
Maar het gesprekje met Stijn vanmiddag gaf me weer even een duw in de juiste richting om jullie te vertellen wat er allemaal gebeurd is.

Aangezien het nu alweer een heel verhaal is geworden houd ik het kort.

Sinterklaas wordt in Frankrijk niet gevierd, ze stonden dan ook raar op te kijken toen ze 4 zwarte pieten verkleed in een auto voor bij zagen rijden. Ik zat aan het stuur (van mijn eigen auto) en ik heb geen idee wat ze nu van ons dachten. Maar wij waren op weg naar het Sinterklaasfeest voor de vereniging van Nederlanders in Parijs. Mijn au-pair kinderen waren er ook, dus ik heb me een beetje op de achtergrond gehouden, maar wat een beleving. Prachtig om die koppies nu eens van een andere kant te zien (dan als juf).

Op de Internationale school heb ik het Sinterklaas verhaal mogen vertellen en pepernoten gebakken (in de klas van Tim). Heel grappig om te zien dat de zwarte pieten ineens rood, oranje en groen worden. En dat de staf van Sinterklaas gewoon zwart wordt ingekleurd. Dit zie je toch echt in Nederland niet gebeuren. Maar de pepernoten vonden de kinderen lekker, recept (Engels natuurlijk) mee gegeven aan de ouders, ben benieuwd wie er thuis nog eens aan de slag gaan met de Nederlandse cultuur.

Daarna was het Sinterklaasfeest op mijn eigen (Nederlandse) school aan de beurt, maar deze keer als juf. Wat ’n feest! Met mijn groep 5/6 hadden we lootjes getrokken en surprises en gedichten gemaakt. Erg geslaagd, zie foto’s. Ook kwam Sinterklaas nog even bij ons in de groep op bezoek, en ineens zie je een aantal oogjes toch wel twijfelen. Het blijft toch een mooi stukje cultuur!

Maarrr.. wat ze in Frankrijk wel vieren is de kerst. En hoe! Op elke straathoek is wel een kerstmarkt te vinden. Alle straten zijn versierd met kerstverlichting, overal staan kerstbomen of andere versieringen, erg mooi.
Mijn moeder had mijn foto’s van de kerstversiering hier al gezien en was bang dat ik teleurgesteld zou zijn, dus die had me al gewaarschuwd dat ik er in Nederland niet zoveel van moest verwachten!
Maar wat een sfeer hier! Prachtig! Ik heb al heel wat kerstmarkten afgesjouwd en ben er nog steeds niet zat van.

Aankomend weekend komt de schaatsbaan op de Eiffeltoren en bij Hôtel de Ville weer te liggen, dus dan kunnen we lekker buiten schaatsen. Laatste paar keren naar een schaatsbaan hier in de buurt geweest, ook erg geslaagd overigens! Heerlijk winters gevoel.

Afgelopen weekend is Mirjam (vriendin) langs geweest. Was heel raar om een stukje Nederland hier ineens te ontvangen, maar wat een top weekend hebben we gehad! Heel veel gelopen en heerlijk gegeten.

Aankomend weekend komt Gerbrig (vriendin) langs, dus dan gaan de stappers weer aan!
Want hoe mooi is het als je door de stad loopt, in plaats van onder de grond met de metro langs alle prachtige straatjes heen zoeft. Dus Gerbrig bereid je maar vast voor. Het wordt veel, heel veel wandelen!

Op 22 december kom ik voor 10 dagen weer naar Nederland. En na 1 nachtje in Amsterdam bij een vriendinnetje zal ik op 23 december mijn ouders, broertjes en vriendinnetjes weer even in levende lijve zien, ipv de skype.
Helemaal geen gek vooruitzicht!!

Iedereen alvast fijne kerstdagen en een gelukkig en gezond 2012 gewenst!

Lieve kerstgroet vanuit Parijs!
Rianna

  • 13 December 2011 - 21:09

    Michelle:

    Die vertederende kinderconversaties zijn bijna publiceerbaar!!! "smelt" :-D
    Ik tel al af... nog maar 9 nachtjes voordat je weer eventjes bij ons in de buurt bent! XXX

  • 13 December 2011 - 21:16

    Gerbrig:

    Heey meis!
    Ik ben me al druk aan het voorbereiden, hoor. En geen schoenen met hakken mee, ok;-). Koffer al voor de helft ingepakt, kan niet wachten! Super dat ik je straks weer kan zien en met jou door het mooie Parijs kan wandelen. En op stap natuurlijk! Nog een paar daagjes... Zin in!!
    xxx

  • 13 December 2011 - 21:16

    Lauren:

    LEUK!!!

  • 13 December 2011 - 21:17

    Rianna Hijlkema:

    Pff.. dames jullie zijn maar fanatiek, ben nog druk bezig met het uploaden van de foto's! Maar wat waardeer ik die lieve berichtjes! :)

    En de moeite om het hele verhaal te lezen.. haha.. oeps!! :$

  • 13 December 2011 - 21:31

    Mirjam:

    Fijn dat je nu iets meer weet over je toekomst! :) Gerbrig: bereid je goed voor, laat je voeten nog maar even goed ontspannen, ze sleept je namelijk overal mee naartoe! :) Veel plezier alvast allebei!! X

  • 13 December 2011 - 21:33

    Rianna Hijlkema:

    Ja zeker.. mocht alles misgaan, dan heb ik Stijn nog.. fijn idee hoor! Kan ik net wat meer risico's nemen in het leven.. ;) hihi..!

  • 14 December 2011 - 15:06

    Sylvia:

    erg leuk om het verslag te lezen... prachtig hoe kinderen reageren. Sanna kan er inmiddels ook wel wat van... juweeltjes om te bewaren!

    Veel plezier daar nog. Ik had gehoord dat je naar Nederland kwam met kerst. Hele fijne feestdagen en een geweldig 2012 !!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianna

Bitten by the Travel Bug!!

Actief sinds 04 Aug. 2011
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 33967

Voorgaande reizen:

07 Januari 2016 - 20 Juli 2016

Pura Vida!

14 Augustus 2012 - 25 December 2015

Ik neem Spanje als besluit..

17 April 2014 - 15 Mei 2014

Like a Local in Nepal

01 Juli 2013 - 15 Augustus 2013

AZIE - zomer 2013

19 Februari 2012 - 24 Juli 2012

Juf in Shanghai

23 Augustus 2011 - 10 Februari 2012

Mijn reis naar Parijs

Landen bezocht: