Finding something good without looking for it... - Reisverslag uit Nepalgunj, Nepal van Rianna Hijlkema - WaarBenJij.nu Finding something good without looking for it... - Reisverslag uit Nepalgunj, Nepal van Rianna Hijlkema - WaarBenJij.nu

Finding something good without looking for it...

Door: Rianna Hijlkema

Blijf op de hoogte en volg Rianna

13 Mei 2014 | Nepal, Nepalgunj

‘Hello America!’ roept een jongetje. ‘Mero ghar Nederland ho!’ roep ik hem na. En schaterlachend rent hij er met zijn vriendjes vandoor.

Zoals voor de meeste mensen mijn witte verschijning (in the middle of nowhere) nog een hele verrassing is, zo gewoon ben ik inmiddels voor mijn familie en hun naaste omgeving. Hierdoor vergeten ze wel eens wat voor impact het heeft op andere mensen om mij zomaar mee te nemen op bezoek in een ander dorp. Op deze momenten besef ik zelf maar al te goed dat ik mij van mijn beste kant moet laten zien. Want voor de meeste dorpsmensen ben ik de eerste en de laatste witte persoon die ze ooit zullen ontmoeten. Het vertegenwoordigen van Europa en Amerika, is dan ook best een grote verantwoordelijkheid!

Ik heb een prachtige kant leren kennen van Nepal; de vriendelijkheid en gastvrijheid van de mensen, de schitterende natuur, de glinstering in die kleine kinderoogjes die nog onschuldig de wereld in kijken en de rijkdom van mensen gebasseerd op ziel en niet op materiaal. Maar ook een schrijnende kant, waarin politieke machtspelletjes worden gespeeld, het onderwijs aan alle kanten schort en de grote armoede waarin de meeste mensen hier leven.

Ondanks dat ik de afgelopen weken keihard heb gewerkt, iedereen iets heb proberen mee te geven van de normen en waarden die in Europa zijn en mijn ervaringen te delen ben ik teleurgesteld. Teleurgesteld in het kleine beetje dat ik heb kunnen bereiken in de afgelopen maand. Het kleine beetje dat ik echt heb kunnen veranderen. Vooral de momenten dat ik de klas uitliep en de kinderen weer snel terug in hun bankjes schieten. De momenten dat de juf niet realiseert dat niet de stok respect afdwingt, maar je hart.

Maar wanneer het kleine mannetje zijn handje in de mijne schuift, de tante een prachtige armband om mijn arm schuift. De vader zegt: ‘We zullen ons zo vervelen als je er vanaf morgen niet meer bent!’ de moeder zegt: ‘Wanneer kom je weer terug?’ het nichtje zegt: ‘We zullen je allemaal zo ontzettend missen!’ En de zoon: ‘Je hebt een grote indruk achter gelaten op ons gezin, de kinderen van de school en ons dorp. Je hebt je volledig aangepast aan onze cultuur ik weet niet of iedereen dat zomaar zou kunnen. Wees niet teleurgesteld, je hebt het tenminste geprobeerd…en wij zullen je in ieder geval nooit meer vergeten…’

Meer en meer krijg ik het gevoel dat ik meer mee terug neem, dan dat ik heb achtergelaten……..

De kakkerlakken maken al huppelend over mijn bord geen indruk meer. Wel of geen elektriciteit maakt geen verschil. Een muurtje voor het wc-gat, is al luxe. De koude douche schrikt mij niet meer af. Bij het wakker worden kijk ik uit naar mijn bord met rijst en mijn biologische klok wekt mij al om 5 uur. Ja, het leven als een local in Nepal gaat mij best goed af.

Toch wordt het tijd om morgen weer eens in die andere wereld te kijken. Die wereld waarin ik straks weer ‘verder’ ga met mijn leven. Die wereld waarin ik morgen de deur open van mijn eigen appartement, met een koud wijntje op mijn balkon ga zitten. Die wereld waarin ik mijn koelkast zal vullen met eten, een warme douche zal nemen om vervolgens op mijn zachte matras langzaam in slaap te vallen.

Die wereld, waarin ik deze wereld een plekje zal moeten geven…....

  • 13 Mei 2014 - 06:58

    Mem :

    Lieve meid je hebt in de afgelopen weken veel indrukken meegekregen van een heel andere cultuur.
    Je hebt veel van je zelf daar gegeven aan het gezin en de mensen om je heen
    Je laat daar wat achter dat je mee zal dragen in je hart.
    De komende periode zul je hier nog veel over mogen vertellen.
    De kinderen van je eigen klas zullen vast weer blij zijn als juf weer terug is en met open mond naar je verhalen luisteren dat weet ik wel zeker
    We wensen je een goede reis terug en hopen je spoedig weer in de armen te mogen sluiten.
    Je bent onze Kanjer.
    Liefs van Heit en Mem Xxx

  • 13 Mei 2014 - 08:10

    Katinka:

    Ik ben echt supertrots, je bent een topper!! Bon voyage et à bien-tot ma belle! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianna

Bitten by the Travel Bug!!

Actief sinds 04 Aug. 2011
Verslag gelezen: 956
Totaal aantal bezoekers 33985

Voorgaande reizen:

07 Januari 2016 - 20 Juli 2016

Pura Vida!

14 Augustus 2012 - 25 December 2015

Ik neem Spanje als besluit..

17 April 2014 - 15 Mei 2014

Like a Local in Nepal

01 Juli 2013 - 15 Augustus 2013

AZIE - zomer 2013

19 Februari 2012 - 24 Juli 2012

Juf in Shanghai

23 Augustus 2011 - 10 Februari 2012

Mijn reis naar Parijs

Landen bezocht: