Going local? Yes, but for 99%! - Reisverslag uit Nepalgunj, Nepal van Rianna Hijlkema - WaarBenJij.nu Going local? Yes, but for 99%! - Reisverslag uit Nepalgunj, Nepal van Rianna Hijlkema - WaarBenJij.nu

Going local? Yes, but for 99%!

Door: Rianna Hijlkema

Blijf op de hoogte en volg Rianna

09 Mei 2014 | Nepal, Nepalgunj

‘Wat is dat???’ Terwijl ik de tampon razendsnel in een zakje probeerde te stoppen, had ze het toch gezien. De vrouw, die gehurkt naast me boven de geul in de vloer hing, keek geschrokken naar dat ding aan een touwtje.
Ondanks dat ik voorbereid was op een menstruatie periode in Nepal; extra vochtige doekjes, toiletpapier en tampons, maakte ik me enigszins zorgen over mijn hygiene.
Nadat de vrouw geinteresseerd had toegekeken terwijl ik mijn tampon verwisselde, trok ze haar jurk omhoog en zag ik grote lappen (vieze!) stof om haar benen gewikkeld… Over hygiene gesproken…

‘Where are you going?’ en ‘Come here!’ zijn zinnen die ik de hele dag hoor. Normaal gesproken is mijn enige privacy momentje het toilet, maar dat zat er in de bergen niet in. Vader, moeder en zoon stonden op het pad op mij te wachten. We waren vanochtend om 4 uur gestart met de bergwandeling, zodat we voor zonsopkomst (6 uur) terug zouden zijn. Pluk de dag!

Uit de hoek van de kamer trok de moeder, even later een doos tevoorschijn, met daar in ontelbare lapjes stof. Ze liet me zien hoe ze deze tussen haar benen wikkelde en legde uit dat het daar vervolgens zo’n 3 a 4 uur zou blijven zitten. Tevens legde ze me uit dat het tijdens je menstruatie van belang is dat je rust neemt. Vier dagen in bed liggen wordt dan ook door de hele familie ‘getolereerd’ en de overige vrouwen (tantes en oma) nemen de taken over. Daarnaast is het aanraken van metaal uit den boze (de reden hiervan, is me nog niet helemaal duidelijk…. het onderzoek loopt nog....)

Ik zette de pan met water op het vuur, om de familie te voorzien van ‘black tea’. Wat zou er nu met mij gebeuren, dacht ik, terwijl ik bewust nog eens met mijn vingers langs het metaal streek. Aangezien ik vier dagen in bed liggen niet zo zag zitten, besloot ik maar niets te zeggen……

  • 09 Mei 2014 - 18:23

    Mirjam:

    Je maakt daar bijzondere dingen mee zeg! En elke keer als ik het lees, denk ik: wat hebben wij het hier toch goed! Wat een rijkdom!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianna

Bitten by the Travel Bug!!

Actief sinds 04 Aug. 2011
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 33986

Voorgaande reizen:

07 Januari 2016 - 20 Juli 2016

Pura Vida!

14 Augustus 2012 - 25 December 2015

Ik neem Spanje als besluit..

17 April 2014 - 15 Mei 2014

Like a Local in Nepal

01 Juli 2013 - 15 Augustus 2013

AZIE - zomer 2013

19 Februari 2012 - 24 Juli 2012

Juf in Shanghai

23 Augustus 2011 - 10 Februari 2012

Mijn reis naar Parijs

Landen bezocht: