Life is a journey.. (Rondreis China) - Reisverslag uit Sjanghai, China van Rianna Hijlkema - WaarBenJij.nu Life is a journey.. (Rondreis China) - Reisverslag uit Sjanghai, China van Rianna Hijlkema - WaarBenJij.nu

Life is a journey.. (Rondreis China)

Door: riannahijlkema

Blijf op de hoogte en volg Rianna

01 Juli 2012 | China, Sjanghai

“Wow, wat heb jij een ballen zeg, in je eentje naar China met een grote lach.”
Quote van mijn collega van de Dutch school in Shanghai:

Ik voel me op dit moment stoer en zelfverzekerder dan ooit te voren. Geen idee wat me allemaal te wachten staat. Alleen de eerste 4 dagen geboekt, de rest laat ik op me afkomen en beslis op mijn gevoel waar ik heen ga.
En terwijl alles (reis/toekomst) onzeker is, voel ik me gelukkiger dan ooit!

16 juni 2012
Dag 1: nachttrein van Shanghai naar Xi’an (middle bed)
Slaapplek: trein
Na lief in gestopt te zijn door een Chinese medereizigster, die zich vast en zeker af vroeg wat een vrouw alleen in China te zoeken heeft, begon mijn wiebelende nacht in de trein.
Tijdens deze eerste reis kwam ik er achter dat gebeld worden om 2 uur (in de nacht) heel normaal is. Waarin je met 160 mensen in 1 coupe er altijd een paar flinke snurkers tussen zitten. Ook kwam ik er achter dat Chinezen veel eten mee nemen en dat dit ook aan het einde van de rit op is, ook al moeten ze daarvoor de hele nacht door eten! Heel normaal is ook de kaartjescontrole om 3 uur in de nacht, waardoor ik wakker moest worden gemaakt, terwijl ik met mijn slaperige ogen op zoek was naar mijn ticket zag ik mijn medereizigers met grote open ogen (die hun bed nog niet hadden aangeraakt) mij aan zaten te staren. Sorry hoor, dat ik niet zo netjes kan slapen dat mijn haar nog in model zit.. ;-) hihi..

17 juni 2012
Dag 2: Xi'an
Slaapplek: Xiangzimen hostel, Xi’an
Al met al kwam ik fit (vol adrenaline denk ik) aan in Xi’an.

‘Can I call you sunshine?’ vroeg de hostel eigenaar toen ik incheckte. Hoe vaak zou hij dat zinnetje al gebruikt hebben? Maar aangezien ik me vies en zweterig voelde, lachte ik met mijn grootste glimlach! Heerlijk begin, die rook zeker niet dat ik in mijn kleren heb moeten slapen en die zag dus niet hoe ik mijn make up en haar heb moeten bijwerken in een wiebelende trein, onder toezicht van Chinezen die met volle bewondering naar mijn blonde haren zaten te staren.
Bij aankomst in hostel meteen de tour naar het Terracotta Army mee gepakt en zo zat ik na nog maar 15 minuten aangekomen te zijn in Xi'an in de bus naar het nog maar kort geleden ontdekte stenen leger!
Tijdens de tour leuke Engelsen ontmoet, waarmee ik later door het Moslim Quarter heb gelopen en die 's nachts met mij zijn opgebleven (3.45) om de voetbalwedstrijd Nederland-Portugal te kijken. Wat een blamage, was mijn korte nachtje niet waard!

18 juni 2012
Dag 3: Xi'an + nachttrein van Xi'an naar ChengDu (upper bed)
Slaapplek: nachttrein
Met het idee om vroeg op te staan om de zon voor te zijn, van plan om een rondje te fietsen over de stadsmuur van Xi'an. Dat vroeg opstaan had ik niet hoeven doen, want zelfs in de ochtend was het al 33 graden! Maar, er is ZON!! En een blauwe lucht!!! Dus ik ben helemaal in mijn sas.
Een fiets gehuurd voor 100 minuten, dus als een gek over die muur heen geracet (wist niet hoe lang die was) en kwam ik binnen 40 minuten terug, kreeg ik een paar verbaasde blikken en was ik een rode kop verder! Maar wel een mooi uitzicht (ja, OOK nog van genoten!)
's Middags nog een wandeling door de stad gemaakt en naar de Big Wild Goose Pagoda geweest.

Eind van de middag vertrokken naar het treinstation, voor mijn volgende nachtje in de nachttrein. In Xi'an kreeg ik al snel de bijnaam 'fast-traveller', maar er is ook zoveel te zien in China en maar zo weinig tijd! In de trein alvast een beetje na zitten denken over mijn reis-vervolg na ChengDu, waar ik nog alle opties voor open had. Om 10 uur toen de radio/tv en het licht uit gingen een moeizame poging gedaan om in mijn upperbed te komen, denk aan een ruimte van een kleine meter, en met de ipod in mijn oren in slaap gevallen: "Girls just wanna have fun..!!!"

19 juni 2012
Dag 4: ChengDu
Slaapplek: Mix hostel, ChengDu
"To give yo a happy positive feeling, we play some music for you." (5.45 uur)
Nou, mag ik bedanken? Heerlijk geslapen, al hadden er best nog wel een paar uurtjes bij gemogen. Het uitzicht vanuit de trein wordt steeds mooier, heel veel bergen.
Bij aankomst op het treinstation in ChengDu werd ik aangesproken door een Amerikaans koppel met de vraag hoe ik aan mijn treintickets kom. Ik ze met wat uitleg, aanwijzingen en Chinese karakters achter gelaten op zoek naar mijn hostel.
Bij aankomst zag ik een grote poster hangen voor een tour naar Lhasa (Tibet, waar ik dus zo graag heen had gewild, maar waarvan de grens was dichtgegooid). Ik maakte een opmerking tegen de eigenares; waarom adverteren met iets wat je niet aan kunt bieden? Zegt ze: ' Oh sinds gisteren is de grens weer open, wil je nog mee?' Grr.. als ik nu niet alleen korte broeken had ingepakt en geen enkel shirt met lange mouwen had mee genomen. Graag!!! Maar snel deze teleurstelling vergeten en genieten van waar ik nu wel terecht ben gekomen!

's Middags de stadsbus genomen en een ritje door Chengdu gemaakt. Uiteindelijk in een Tibetian Quarter terecht gekomen en daar heerlijk rond gewandeld tussen de monniken.
's Avonds met Vanessa (Amerikaanse, die aan het werk is als leerkracht in Myanmar) uit eten geweest en met een ploegje naar een Sichuan opera geweest. Erg indrukwekkend, vooral het gedeelte met 'changing faces', ik ben nog niet achter de truc, maar dat is natuurlijk ook het leuke.

20 juni 2012
Dag 5: Chengdu + skype (vervolg) gesprek Madrid
Slaapplek: Mix Hostel, ChengDu
Vanochtend om 6.45 opgestaan om te vertrekken naar het pandapark. 's Ochtends worden de panda's gevoerd, wat het meteen het mooiste moment van de dag maakt. In de middag doen ze namelijk hun andere favoriete bezigheid en dat is slapen! Ik kwam in gesprek met een Frans stelletje dat in Australie woont (daarvoor in Nieuw-Zeeland en Thailand) en vertelde ze over mijn gezonde kriebels voor mijn skype (vervolg) gesprek voor de baan in Madrid. En dat ik die middag nog op zoek zou gaan naar een internet cafe waar ze: skype verbinding, koptelefoon, webcam en geluid hebben (wat mij nog de meeste kriebels bezorgde). Ze boden mij hun laptop aan voor die avond, op voorwaarde dat ik met hun gezellig de middag zou doorbrengen in plaats van op zoek te gaan naar een computer met skype. Dit was een grote geruststelling, waardoor we dan ook een super gezellige middag hebben gehad. Fijn door de stad gelopen, een tempel bezocht en heerlijk dumplings gegeten! 's Avonds gingen zij naar de opera en lieten mij met hun laptop achter in het hostel.
De skype ging vanwege de wifi-internet verbinding niet fantastisch, dus uiteindelijk per telefoon afgerond. Ik had er zelf een goed gevoel over, al tijdens het eerste gesprek, en nu maar hopen dat dat wederzijds is. Want de baan in Madrid is een super mooie uitdaging voor mij!

21 juni 2012
Dag 6: ChengDu + nachttrein van ChengDu naar Pan Zi Hua (upper bed)
Slaapplek: nachttrein
Na een slechte nacht (gepieker over mijn eventuele baan in Madrid en Chinees gesnurk)
's ochtends proberen een treinkaartje te kopen van ChengDu naar Kunming, om vervolgens met de bus naar Lijiang door te reizen (wat uiteindelijk mijn volgende bestemming zou zijn). Deze waren helaas al uitverkocht. Wat nu? Met het vliegtuig? De nachtbus? Of een andere bestemming kiezen? Uiteindelijk gaf de hostel-receptie mij de tip om met de trein naar Pan Zi Hua te reizen om vervolgens daar nog een bus te nemen naar Lijiang, maar 3 uur. Dit klonk erg goed. Treinkaartje was ook nog eens de helft goedkoper waardoor ik dit meteen maar heb gekocht.

Vervolgens om 8 uur met het Franse stelletje met de lokale bus vertrokken naar Leshan, om de Giant Buddha te bewonderen. De bus stopte onderweg een paar keer, had wat pakketjes af te leveren (?!) en ook moest er na een uurtje even een rookpauze in gelast worden, wat ook heel normaal is. Toen het na vertrek uit ChengDu ook nog eens hard begon te regenen, kreeg ik het gevoel dat ik en Buddha's een slechte uitwerking op elkaar hebben. Aangezien ik in Hongkong ook alleen maar de tenen van de Buddha heb kunnen bewonderen, ging dit er naar uit zien dat we helemaal geen Buddha zouden gaan zien. Maar.. positief als we zijn, keep the spirit! Aangezien we al 1,5 uur in de bus zaten, was de weg terug vast ook langer.

Om een lang verhaal kort te maken, vanuit een (overdekte) boot de Buddha bewonderd, erg indrukwekkend! Daarna heerlijk gegeten, een waardeloze busrit (van 3 uur, vanwege een ongeluk onderweg) terug en mijn tas weer ingepakt voor mijn volgende nachttrein naar.. Pan Zhi Hua!

22 juni 2012
Dag 7: Pan Zhi Hua + busreis van Pan Zhi Hua naar Lijiang (busstoel) + Lijiang
Slaapplek: Panba hostel, Lijiang
Deze treinreis was even een moment van bezinning. Een oude, vieze trein. Geen radio, tv en airco, wat nog te overzien was, een upperbed waar ik zonder trap in moest zien te komen is ook nog te behappen. Maar geen licht, dat gaf me wel even een vervelend gevoel.
Maar je haren borstelen (de volgende ochtend) met zo'n uitzicht is werkelijk adembenemend!

Na een lange treinreis stond ik dan in Pan Zhi Hua. Een stad waar nog nooit iemand van had gehoord (zelfs nu zullen de nodige vraagtekens bij menigeen rijzen). Al snel kwam er een oudere man op me af, die mij met mijn grote backpack, al van verre herkende als reiziger, die me een aanbod deed om me naar Lijiang te brengen, dit voor een zeer aantrekkelijke prijs. Maar aangezien ik een gevoelsmens ben, en op zulke momenten geld totaal niet belangrijk vind, aanbod vriendelijk maar duidelijk afgeslagen.
"Where do you need to go? We never see foreigners here!" En daar stond Tian Tao, mijn redder in nood, een Chinese jongen van 25 jaar. Hij bevestigde wat ik al vermoedde, ik ben aangekomen in een stad waar ze niet gewend zijn aan buitenlanders. Nu ben ik dat gestaar wel een beetje gewend en ben ik ook al beschikbaar over enkele blikken die ze vaak wel doet afschrikken, maar dit sloeg wel alles!
Al met al heeft Tian Tao mij naar het busstation gebracht (1 uur verderop) en mij in de juiste bus afgezet, waar bleek dat de rit niet 3 uur maar 5 uur was. Ach, ik zat in de bus, we komen er vanzelf dacht ik nog. Ha, dat vanzelf was niet helemaal waar. Na een uur liep de bus vast in een moddergreppel, waardoor we allemaal uit moesten stappen en de bus moesten duwen. Weer twee uur later hadden we motor pech, waardoor we op de volgende bus moesten wachten (weer 2 uur later). Die vervolgens al half vol bleek te zitten, waardoor ik (heel erg) mijn egoïstische kant heb laten zien en gezorgd dat ik in ieder geval in deze bus zou zitten voor mijn vervolg reis. Uiteindelijk heeft de reis 10 uur geduurd in plaats van de 'beloofde' 3 uur, heeft het de Chinezen weer vele mooie foto's van een blonde meid op reis opgeleverd en hebben ze weer een mooi verhaal om thuis te vertellen.

Bij aankomst in Lijiang, meteen verliefd geworden op de stad (old-town). Dit was precies de plek waar ik naar op zoek was. Klein, knus, gezellig, sfeervol en Chinees. Een heerlijke avondwandeling gemaakt door de kleine straatjes, stenen trappen, kleine winkeltjes en barretjes met live-muziek. Prachtig!

23 juni 2012
Dag 8: Lijiang
Slaapplek: Panba hostel, Lijiang
IK HEB DE BAAN IN MADRID!!! Hoezo een goed begin van de dag! Of ik vanuit Shanghai meteen door wil vliegen naar Madrid. Ach, waarom niet! Vliegticket geboekt en helemaal in mijn sas!
Samen met Johan (Amerikaan/Koreaan) de stad in geweest, gewandeld, paard gereden, gegeten, gedanst en vooral heel veel gelachen. Wat een top dag/avond in een top stad! Morgen ochtend weer vroeg opstaan voor mijn bus naar Dali.

24 juni 2012
Dag 9: Bus van Lijiang naar Dali (hardseat)+ nachttrein van Dali naar Kunming (lower bed)
Slaapplek: nachttrein
Daar lig ik dan op een stenen bankje ergens in de middle of nowhere te wachten op het vertrek van de trein naar Dali. Reizen in China is niet makkelijk, omdat je als buitenlander de treinkaartjes pas 2/3 dagen van te voren kunt kopen en de Chinezen dit al 10 dagen van te voren kunnen. Wat mij een andere rit opleverde dan gepland. De bus van Lijiang naar Dali bleek die dag niet te rijden. De trein van Dali naar Kunming reed wel diezelfde avond, maar dan moest ik eerst de trein van Lijiang naar Dali nemen. Dit klinkt al ingewikkeld, maar toen ik voor het loket stond was het nog veel ingewikkelder! Ook omdat ik mijn treinreis van Kunming naar Guilin al in het hostel had kunnen boeken voor 25 juni! Dus over 24 uur!
Uiteindelijk heb ik 8 uur liggen wachten op het treinstation van Lijiang om met de bus (3 verschrikkelijke uren, met 8 mensen en 2 kinderen in een ruimte van 2 bij 1 m) naar Dali te kunnen. Daar in 3 uur tijd een rondje door de stad gedaan om vervolgens om 7 uur s avonds de nachttrein naar Kunming te nemen.

25 juni 2012
Dag 10: Kunming + nachttrein Kunming naar Guilin
Slaapplek: nachttrein
Aankomst in Kunming om 5.15 uur in de ochtend. Versuft, want werd pas wakker toen iedereen al bijna uit was gestapt, liep ik door Kunming. Had al niet zulke goede verhalen gehoord over deze stad, en mijn humeur werd er niet beter op, toen bleek dat ik mijn backpack nergens kwijt kon. Het idee om dan maar naar een plaatsje buiten de stad te gaan met de bus, was na 2 uur in verschillende bussen over te stappen nog niet gelukt, dus toen met een taxi terug naar de stad om in een yoga centrum (enigste wat ik op dat moment kon vinden en leek me wel goed voor mijn humeur) een kopje thee gedronken (dat kunnen die Chinezen goed hoor: lekkere thee maken) en proberen mijn tijd uit te zitten tot ik in de volgende nachttrein kon stappen. 12 uur later was het dan eindelijk zo ver, dus ik op zoek naar een taxi (wilde niet weer de stad rond dwalen). Dit was makkelijker gezegd dan gedaan. Werd steeds heen en weer gestuurd en je mag de taxi's op straat niet aanhouden, want er zijn speciale wachtplaatsen. Alleen zijn deze voor buitenlanders helaas niet te vinden! Toen ik uiteindelijk (brutaal en eigenwijs als ik ben) toch maar een taxi op straat heb aangehouden, werd mijn papier (treinticket) van alle kanten bestudeerd. Aangezien ik alleen een e-ticket had en dus mijn vorige treinticket liet zien, begreep hij er blijkbaar niets van. Al snel stonden er verschillende Chinezen om heen te lachen, omdat het toch ZO grappig is een verdwaalde buitenlander. Komt er een Engelssprekende Chinees bij die vraagt waar ik heen wil. Ik: ' ik wil naar het treinstation'. Hij bekijkt mijn treinticket ook van alle kanten, en geeft aan dat deze verkeerd is. Dus ik geef hem mijn e-ticket, wordt weer van alle kanten bekeken. Zegt hij ineens: 'wil je naar Guilin?' Ehm ja, dat staat op mijn ticket, maar ik wil gewoon naar het treinstation, heb het kaartje al gekocht en je hoeft mij niet te controleren hoor!' Zegt hij: 'hmm.. Let me check the date.. Oh that's today, oh it's 6 o'clock, you should hurry!' Goh, echt?? Grrrr.... Kunming treft het niet, maar dit had ik nog niet meegemaakt in China. Nog 1 uur en jullie zijn van mij af en ik van jullie. Nu nog even wachten op de volgende nachttrein naar Guilin… nog paar uurtjes te gaan..

26 juni 2012
Dag 11: bus Guilin naar Yangshuo + Yangshuo
Slaapplek: Backstreet hostel, Yangshuo
Bij aankomst in Guilin meteen de bus naar Yangshuo gepakt (stadje 70 kilomter verderop) daar weer op zoek naar een hostel en als eerste een douche genomen. Ondanks dat ik moest douchen boven het wc-gat, heb ik er nog nooit zo van genoten!
Onderweg naar het hostel Phill tegen het lijf gelopen, Amerikaan. Wat ook gebeurd tijdens het reizen dat je personen treft die minder goed bij je passen, personen die veel klagen of dingen blijken te verzinnen, blijkt achteraf. We zijn ’s avonds uit eten geweest en vroeg op bed, want zoveel slaap had ik niet gehad afgelopen nachten. Gelukkig lagen we met z’n tweeën in een 8-dormery kamer. Met de opmerking dat hij het niet moest wagen om te gaan snurken, viel ik heeeeeeeerlijk in slaap!

27 juni 2012
Dag 12: Yangshuo
Slaapplek: Backstreet hostel, Yangshuo
Vandaag op de mountainbike vertrokken met een vrolijk humeur (ondanks dat voor Phill het uitzoeken van een ‘goede’ mountainbike blijkbaar 1,5 uur kost). Hoe hilarisch is het dan om er na 2 uur achter te komen dat zijn mountainbike zo stuk is, dat hij geen stap meer verder kan en ik dus vrolijk (dat vrouwen intuïtie ook best wat waard is!!) op zoek ben gegaan naar iemand die ons uit de bergen vandaan kon halen. Een ritje in een vrachtwagen verder, een paar blauwe plekken, paar kneuzingen en vooral een mooi verhaal zijn we weer terug in het stadje. Vervolgens een sprong van een brug af in het water, een tocht door een grot, een modderbad en een hot spring bad om weer wat op te warmen. Uiteindelijk met een hele ploeg uit eten gegaan, gedronken, gedanst en ontzettend veel lol gehad, door en met alle verschillende nationaliteiten.

28 juni 2012
Dag 13: bus Yangshuo -> Xingping + bus Xingping -> Yangshuo + bus Yangshuo -> Guilin
Slaapplek: Ming Palace, Guilin
Vandaag iets later op kunnen staan. Met 2 personen in een 8-dormery slaapzaal zorgt toch voor wat extra slaap, wat ook wel nodig was na een leuk en gezellig nachtje stappen. Met de bus naar Xingping geweest. Een stadje 1,5 uur met de bus verderop. Daar met Phil een berg beklommen en genoten van een prachtig uitzicht over de Li river en een aantal dorpjes. Vervolgens met de bus terug naar Yangshuo, mijn backpack oppikken en door om weer terug te gaan naar Guilin. Daar blijf ik nog 2 nachten voordat ik mijn trein naar Shanghai terug neem.

28 juni 2012
Dag 14: Guilin
Slaapplek: Ming Palace, Guilin
Dit was voor mij even een relaxdagje. Ik heb heerlijk uitgeslapen, een filmpje gekeken met een paar Chinezen, door de stad gewandeld en in een park liggen relaxen.

29 juni 2012
Dag 15: Guilin
Slaapplek: Ming Palace, Guilin
Vandaag rond gewandeld door Guilin. Deze stad is aangenamer dan wordt voorgedaan in de reisgidsen. Er is een mooi park en de Li river loopt dwars door de stad. Aan het einde van de middag kwam er een stel die ik in Yangshuo had ontmoet in het zelfde hostel slapen, waardoor we ’s avonds gezellig uit eten zijn gegaan en nog tot diep in de nacht zijn blijven door kletsen.

30 juni 2012
Dag 16: Guilin + nachttrein Guilin naar Shanghai
Slaapplek: nachttrein
Met het Amerikaanse stelletje wat ik in Yangshuo al had onmoet naar het Seven Star park in Guilin geweest. Hier waren ze de dag ervoor ook al geweest, maar Scott was zo enthousiast geworden van de aapjes die daar rond hangen dat hij er nog een keer heen wilde met pinda’s en bananen. Zo gezegd, zo gedaan. Wij naar het Seven Star park, vanwege de warmte een mooi moment om lekker rustig rond te wandelen (zoveel mogelijk in de schaduw) en te genieten van alle gekte daar in het park. Het was een dierentuin, natuurpark, kermis en shopgebied in één. En na een (bijna) aanval van de ‘mama-aap’ was Scott er klaar mee en zijn we vertrokken terug naar ons hostel. Terug om onze backpack te pakken en naar het trein en busstation af te reizen. Zij vertrokken naar Hongkong met de bus (treintickets waren uitverkocht) en ik stapte in de trein naar Shanghai.

1 juli 2012
Dag 17: Shanghai
Slaapplek: huis van Minke (collega van de Dutch school in Shanghai)
Na een bijzondere laatste treinrit, waarin ik Chinezen kinderen een nieuw kaart spel heb geleerd en zij mij een nieuwe manier van dobbelen hadden geleerd en na een treinrit van 20 uur was ik dan eindelijk weer back in Shanghai.

Door deze rondreis heb ik China nog beter leren kennen. Zo ben ik er achter gekomen dat Chinezen erg schoon zijn met hun lichaam en hechten ze minder waarde aan de schoonheid van een kleding.
Het rochelen, spugen, slurpen, scheten laten en dergelijke zien wij als ‘smerige dingen’. Voor hun is dit een manier om hun lichaam schoon te houden van onzuiverheden. Zoals Chinezen zeggen: ‘Het is beter om winden te laten, dan maagpijn te hebben.’
Wanneer ik hopeloos op zoek ben naar iemand die een beetje Engels spreekt om mij te helpen, wordt ik door (niet Engelssprekende) chinezen gewoon keihard aangestaard, nagewezen en uitgelachen. Ze weten zich op zo’n moment gewoon geen houding te geven.
Chinezen willen je absoluut niet teleurstellen, verzinnen daardoor soms de mooiste uitvluchten, zolang het woord ‘nee’ maar niet hoeft te vallen.
Werkeloosheid is geen probleem hier in China. Voor elke Chinees is wel een baantje te verzinnen. Dit gaat van dubbele tassencontrole, tot ‘politie-agenten’ die voor het stoplicht staan en je aangeven wanneer het groen licht is dat je over mag steken. Al met al baantjes met weinig inhoud, maar veel Chinezen zijn al blij dat ze aan het werk zijn.
Kleding is heel afwisselend. De meeste meiden lopen er heel netjes en goed gekleed bij, vaak dan wel met sokken in de sandalen of korte pantysokjes in de (hoge) hakken. Maar er zijn hier ook heel wat meiden gekleed in Mickey Mouse, Winnie the Pooh en/of Hello Kitty kleding.

Maar ondanks al deze verschillen heb ik de hele reis in mijn achterhoofd gehouden: Het is niet hun schuld dat ze geen Engels spreken, het is mijn schuld dat ik geen Chinees spreek.


  • 01 Juli 2012 - 14:57

    Katinka:

    Wauw wat heb jij een mooie reis gemaakt zeg!
    Ik hoop je gauw weer een keertje te spreken. Misschien wel in Madrid ;)
    Ik blijf je volgen! bisous

  • 02 Juli 2012 - 08:52

    Jitse:

    Leuk om het zo ook nog even de twee weken achterelkaar aan te lezen. Wat een avonturen! Super tof! Tot over een aantal dagen!
    Groetjes je broertje.

  • 02 Juli 2012 - 14:46

    Mirjam:

    Wooow! gaaf hoor! Tot zaterdag!! :D

  • 22 November 2012 - 18:41

    Rianne Sloten:

    hoi,
    ik zit nu alweer in groep 8!
    ik mis je tijd nog hoor ,
    komt je nog eens terug in Sloten?
    wat gaaf dat je nu in China bent!
    soms praten we nog over je in de klas.
    gr. uit SLoten / cbs de Klinkert
    van Rianne. :)
    ; )

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianna

Bitten by the Travel Bug!!

Actief sinds 04 Aug. 2011
Verslag gelezen: 756
Totaal aantal bezoekers 33998

Voorgaande reizen:

07 Januari 2016 - 20 Juli 2016

Pura Vida!

14 Augustus 2012 - 25 December 2015

Ik neem Spanje als besluit..

17 April 2014 - 15 Mei 2014

Like a Local in Nepal

01 Juli 2013 - 15 Augustus 2013

AZIE - zomer 2013

19 Februari 2012 - 24 Juli 2012

Juf in Shanghai

23 Augustus 2011 - 10 Februari 2012

Mijn reis naar Parijs

Landen bezocht: