- Reisverslag uit Sjanghai, China van Rianna Hijlkema - WaarBenJij.nu - Reisverslag uit Sjanghai, China van Rianna Hijlkema - WaarBenJij.nu

Door: riannahijlkema

Blijf op de hoogte en volg Rianna

06 April 2012 | China, Sjanghai

Vertaling van bovenstaand Chinees gezegde: “U are not a real man until u have been to the Great Wall” (gezegde van Said Chairman Mao).

Na een moeizaam vertrek vanuit Shanghai:
- bij aankomst bleek de vlucht geannuleerd, mensen werden naar het andere vliegveld van Shanghai gestuurd. Alle chinezen zijn braaf die kant op gegaan (denk aan een 2 uur durende taxi rit) en de buitenlanders bleven eigenwijs toch nog even wachten. Met chinezen weet je het namelijk nooit.

Maar toen ik een verhaal hoorde van een stelletje, waarbij de vlucht van de avond ervoor ook was geannuleerd zonk de moed mij een beetje in de schoenen.

Maar plotseling (na 3 uur wachten, denk aan gezellig koffie drinken, kletsen met mensen uit verschillende landen, dus niet heel erg hoor..) om 9.30 konden we wel inchecken. Nadat we in dat uur naar 3 verschillende gates heen en weer werden gestuurd, zaten we om 9.45 toch in het vliegtuig (met nog maar een klein ploegje), dat pas om 10.30 vertrok. Waardoor de ochtend (met op zet een vroege vlucht geboekt) al wel een beetje om was.

Maar goed, als ik op dat moment wist dat ik alles snel zou vergeten, omdat ik zo’n leuke week in Beijing tegemoet ging, had dat mij vast een paar minder rimpels gescheeld.

Bij aankomst in Beijing, de taxi gepakt naar de universiteit van Gabriëlle (meisje die ik in België, tijdens mijn avonturen in Parijs, had leren kennen). Hier heb ik de eerste nacht geslapen. Omdat het toch niet helemaal ideaal was (denk aan 12m2 met 7 personen), de volgende dag op zoek gegaan naar een hostel en zo al snel in contact gekomen met een Nederlander die op doorreis was en in hetzelfde backpackers hostel verbleef.

Diezelfde dag nog 2 fietsen gehuurd en samen de stad verkend, ook even een kijkje genomen bij het Olympic Parc (Olympische Spelen 2008) van Beijing, waar het ‘Bird-Nest’ te vinden is.
’s Avonds naar de nachtmarkt geweest om verschillende soorten voedsel te bewonderen (eten durfde ik echt niet aan) spinnen, slangen, schorpioenen, zeepaardjes, varkenskoppen, kippenpoten (ervaring mee inmiddels) en dergelijke, zie foto’s.

Natuurlijk zijn ook de Verboden stad, lichaam van Mao, Tian ‘an Men plein, Tempel van de Hemel, Zomerpaleis, Hou Hai, Hutongs (diepe indruk op mij gemaakt) en de Lama tempel (Boeddha van 28 meter!!) gepasseerd.

Gabriëlle had veel georganiseerd, heeft mij veel laten zien, veel laten proeven van het Chinese eten (onder andere een 100 jaar oud ei) en heeft heel veel verteld. Aangezien ze Chinees is, kon ze me veel over de cultuur vertellen. (Leuk om te horen dat ze dingen soms heel anders verteld dan wat ik in verschillende boeken/websites heb gelezen, zo zie je maar, iedereen ervaart de geschiedenis anders. En ik denk ook dat er in China heel anders met de Chinese geschiedenis verhalen om wordt gegaan dan door de westerlingen).

Helaas was het hostel flink vol, waardoor ik elke nacht in een andere kamer heb moeten slapen . Dit begon goed in de Chinese Suite (!) daarna een slaapzaal met 6 personen, toen een slaapzaal met 8 personen, hier kon ik 2 nachten blijven. En de een na laatste nacht op een tweepersoonskamer. De laatste nacht hadden ze geen plek meer, dus heel Beijing rond gefietst op zoek naar een plekje (woensdag was er namelijk een festival in Beijing – graftombes verzorgen/schoonmaken) uiteindelijk in een chinees hostel (erg smerig) voor 4 euro mijn nacht door kunnen brengen.

De laatste dag samen met Gabriëlle, Janelle (Afrikaans meisje) en Estella (Chinees meisje) naar de Chinese muur geweest. Wat een mensen! De muur was niet eens te zien! Haha..Gelukkig viel na de eerste beklimming al zo’n 80 procent af, die liepen weer terug. Na de tweede beklimming viel er nog eens meer dan de helft af, waardoor we uiteindelijk nog met een ploegje van 10 verder liepen. In totaal 4 uur geklommen, afgedaald en genoten van het prachtige uitzicht. Dit was echt wel een bijzondere, super gezellige en unieke ervaring, en nu zijn we natuurlijk officieel ‘echte mannen’.

Woensdagochtend (zonder vertraging) terug gevlogen en als eerste onder de douche gesprongen.
Fijn om weer terug te zijn tussen mijn eigen spulletjes en met iets warmere temperaturen.

En nu genieten bij het terug kijken van de mooie foto’s van mijn top week in Beijing!

Iedereen fijne Pasen gewenst!
Liefs Rianna

  • 06 April 2012 - 13:36

    Lauren:

    Leuk!!!

  • 20 April 2012 - 12:31

    Rik:

    Pake, beppe, heit en mem. Wist het wel toen ik het las maar weet niet of ik het zo zou schrijven! Denk dat ik maar een keer moet langskomen in Friesland, ook om mijn naam eer aan te doen. Hoop dat het in Shanghai een beetje droog blijft de komende weken. Hier is het een beetje te warm dus ook niet heel lekker.. Vond het ook super gezellig met je!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianna

Bitten by the Travel Bug!!

Actief sinds 04 Aug. 2011
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 33968

Voorgaande reizen:

07 Januari 2016 - 20 Juli 2016

Pura Vida!

14 Augustus 2012 - 25 December 2015

Ik neem Spanje als besluit..

17 April 2014 - 15 Mei 2014

Like a Local in Nepal

01 Juli 2013 - 15 Augustus 2013

AZIE - zomer 2013

19 Februari 2012 - 24 Juli 2012

Juf in Shanghai

23 Augustus 2011 - 10 Februari 2012

Mijn reis naar Parijs

Landen bezocht: