Act like a lady.Think like a man.Work like a boss. - Reisverslag uit Nepalgunj, Nepal van Rianna Hijlkema - WaarBenJij.nu Act like a lady.Think like a man.Work like a boss. - Reisverslag uit Nepalgunj, Nepal van Rianna Hijlkema - WaarBenJij.nu

Act like a lady.Think like a man.Work like a boss.

Door: Rianna Hijlkema

Blijf op de hoogte en volg Rianna

08 Mei 2014 | Nepal, Nepalgunj

‘Ik zou willen dat er nog een dag tussen zaterdag en zondag zat.’ Ik hoor het mezelf nog zo zeggen een paar maanden geleden. En nu zit ik hier, in Nepal, waar de mensen minimaal 6 dagen in de week werken, alleen op zaterdag vrij zijn en zelfs dan nog allerlei klusjes oppakken. En ondanks dat de dagen om ‘s ochtends 5 uur beginnen en rond 21.00/22.00 uur tot hun einde komen, heb ik nog niemand (!) horen klagen….

Om een idee te krijgen van mijn ‘werkweek’, hieronder een overzicht:

Zondag t/m vrijdag:
05.00 uur opstaan (koken, wassen en/of een wandeling met de leerlingen van NGO Eduvision)
06.00 uur ontbijt (rijst met daal)
07.00 uur spelen, knutselen, dansen met de kinderen van mijn familie.
09.00 uur op weg naar de (beruchte) priveschool (3 – 11 jaar) –Engelse lessen ‘social skills’
13.00 uur pauze met de kinderen van de priveschool
13.20 uur de schoolkinderen gaan weer naar de les (tot 16.15), ik loop naar de NGO TIT
13.30 uur lunch (rijst met daal) met de oprichter van de NGO TIT
13.45 uur samen met de oprichter van de NGO schrijven we plannen, kijken we naar het onderwijs curriculum en hebben we gesprekken met gemotiveerde leerkrachten die hun onderwijsaanpak willen aanpassen.
16.00 uur NGO Eduvision (naschoolse activiteiten met kinderen in de leeftijd van 17 – 19 jaar)
20.00 uur sluiten de deur van het klaslokaal van NGO Eduvision en lopen met z’n allen naar huis
20.15 uur avondeten (rijst met daal) met de familie.
21.00 uur als er elektriciteit is ‘kletsen’ we nog een uurtje, zo niet dan gaat iedereen op bed.

Zaterdag (vrije dag – alleen voor de ambtenaren):
05.00 uur opstaan (koken en/of wassen)
06.00 uur ontbijt (rijst met daal)
07.00 uur Eduvision – clean up campaign. Samen met kinderen van het weeshuis gaan we een uur lang afval verzamelen van de straat (hoog nodig!) om vervolgens (als beloning) een uur lang een leuke activiteit aan te bieden – dansen, knutselen o.i.d.
09.00 uur samen met de oprichter van NGO Eduvision gaan we bij scholen langs om in gesprek te gaan met de directeuren. Het doel is om elke school bewust te maken van ‘afval’ (letterlijk en figuurlijk – negatieve gedachten in je hoofd) en het opruimen daarvan. Beginnende in het klaslokaal, vervolgens schoolbreed en uiteindelijk ook de straat en je omgeving. Dit project loopt sinds 2 jaar en wordt door de meeste scholen dan ook enthousiast ontvangen.
13.30 uur lunch met de familie
14.00 uur samen met de familie maken we een uitstapje; naar de bergen, een tempel of een omliggend dorpje.
20.00 uur avondeten met de familie en ook nu, als er elektriciteit is blijven we nog even onder een lamp wat zitten ‘kletsen’ en anders liggen we rond een uurtje of 9 op bed. Om de volgende dag (zondag) weer aan het ‘werk’ te mogen.

Mijn overvolle schema valt in het niet bij de uren die de oprichters van de verschillende NGO’s draaien. Stuk voor stuk bijzondere mensen die hun persoonlijke bezittingen hebben opgegeven, hun eigen belangen op zij hebben gezet en met passie al jaren (vrijwillig) werken aan projecten die vanuit hun hart zijn ontstaan. En zo ‘vechten’ ze allemaal voor een klein beetje verandering in dit prachtige land, dat nog een lange weg heeft te gaan….

  • 08 Mei 2014 - 06:51

    Michelle:

    Ik lees iedere keer vol bewondering je verhalen, maar ze zijn zo bijzonder dat ik iedere reactie die ik zou willen plaatsen, nergens op vind slaan! Wauw meid, wat ben jij stoer!

  • 18 Mei 2014 - 17:56

    Dieuwke De Jong:

    Hoi Rianne,
    Wat vind ik het leuk om weer iets van je te horen en je verbaast me steeds weer!
    Wat een durf en moed om dit allemaal te ondernemen en wat doe je een enorme ervaring op! Ik heb heel veel respect voor je hoor en lees met veel interesse je prachtige verslagen!

    Vandaag (zondag) is het hier ook mooi weer met een prachtig zonnetje, maar jij hebt het daar altijd heel warm denk ik.

    Met ons is alles prima! A.s. vrijdag trouwt onze oudste dochter Petra (al 37) in Amsterdam. Wat een organisatie zo'n bruiloft, maar wel heel leuk.
    We vermaken ons prima.Hendrik heeft nu 'echt' pensioen en ik nog steeds prepensioen. Ik heb bijna geen contacten meer met school. Wel met Petra Grondsma. Kort geleden zijn we nog gezellig samen uit eten geweest.

    Rianne ik heb grote bewondering voor wat je allemaal doet en wens je heel veel succes verder en pas maar goed op jezelf!

    Heel veel hele lieve groeten van Dieuwke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianna

Bitten by the Travel Bug!!

Actief sinds 04 Aug. 2011
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 33948

Voorgaande reizen:

07 Januari 2016 - 20 Juli 2016

Pura Vida!

14 Augustus 2012 - 25 December 2015

Ik neem Spanje als besluit..

17 April 2014 - 15 Mei 2014

Like a Local in Nepal

01 Juli 2013 - 15 Augustus 2013

AZIE - zomer 2013

19 Februari 2012 - 24 Juli 2012

Juf in Shanghai

23 Augustus 2011 - 10 Februari 2012

Mijn reis naar Parijs

Landen bezocht: